• język migowy
  • telefon: +48 32 43 12 040
  • lokalizacja
  • BiP
Strona główna/O przedszkolu/Koncepcja Pracy Przedszkola

Koncepcja Pracy Przedszkola

Koncepcja Pracy Przedszkola Nr 10 im. Juliana Tuwima w Czerwionce-Leszczynach

Misja przedszkola

  • Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
  • Promuje dbanie o zdrowie, bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne, zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości europejskiej, regionalnej i narodowej – rozumie pojęcie Europy jako wspólnoty państw, interesuje się życiem i kulturą ludzi żyjących w krajach europejskich, rozumie pojęcie Polak ma poczucie tożsamości narodowej. Rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła, tolerancji, wzajemnej akceptacji dzieci zdrowych i chorych – wie, że na świecie są nie tylko dzieci zdrowe, ale także takie, które potrzebują naszej pomocy, potrafi zachować się życzliwie w stosunku do innych dzieci (sprawnych inaczej). Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

U podstaw rozwoju i doskonalenia pracy przedszkola leżą wymagania państwa wobec przedszkoli, określone w Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego.

Nasze hasło to:

„Nasze Przedszkole przedszkolem europejskim, w którym dzieci poznają tradycje i obyczaje regionu, akceptują kulturę innych narodów, preferują zdrowy tryb życia oraz jest otwarte na potrzeby wychowanków pełnosprawnych i niepełnosprawnych. Dzieci są tolerancyjnymi podróżnikami odkrywającymi nieznane kraje, poznają różne kultury i potrafią zaakceptować „inność’ innych dzieci. Każdy dzień jest nową przygodą”.

Wizja Przedszkola

Organizacja oraz zasoby rzeczowe i osobowe Przedszkola

Przedszkole Nr 10 im. Juliana Tuwima zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: psychologa, rehabilitanta, logopedę, surdologopedę, tyflopedagoga, oligofrenopedagoga, terapeutę specjalistę w zakresie gimnastyki korekcyjnej. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespoły zadaniowe ds.: wychowania, edukacji, promocji zdrowia i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu, prowadzeniu obserwacji przyrodniczych oraz praktykowaniu w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych. Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.

Istota procesów zachodzących w Przedszkolu i ich efekty

Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.

Nasze zasady są następujące:

  • Zaspokajamy potrzeby dziecka.
  • Organizujemy jego aktywność.
  • Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
  • Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
  • Integrujemy proces wychowania i edukacji.

Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: zdrowotnym, przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej oraz przekazuje dzieciom spójne i zrozumiałe dla nich informacje dotyczące zdrowia i zachowań z nim związanych. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.

Katalog metod stosowanych w Przedszkolu

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

Metody czynne:

  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda ćwiczeń utrwalających.

Metody oglądowe:

  • obserwacja i pokaz,
  • osobisty przykład nauczyciela,
  • udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.

Metody słowne:

  • rozmowy,
  • opowiadania,
  • zagadki,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • sposoby społecznego porozumiewania się,
  • metody żywego słowa.

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:

  • metodę projektu,
  • twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
  • Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
  • metody aktywizujące,
  • aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
  • techniki twórczego myślenia.

Współdziałanie ze środowiskiem i Rodzicami

Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy. Wspiera rodziców w wychowaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu. Zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności. Prowadzą edukacje prozdrowotną i promocję zdrowia. Zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola i wspólnie z nimi organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Edukują rodziców w zakresie dbałości o zdrowie własne i zdrowie ich dzieci, uświadamiają wartość zdrowia dla nich samych i ich dzieci, identyfikują czynniki związane ze stylem życia, które wpływają na zdrowie. Zachęcają rodziców do podejmowania korzystnych dla zdrowia zmian w ich stylu życia. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów.

Przedszkolny zestaw programów

 

  1. Tytuł: Nasze Przedszkole
    Autor: Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba Żabińska
    Wydawnictwo: MAC
  2. Tytuł: Ja pogodny i mądry przedszkolak
    Autor: Rada pedagogiczna P-la Nr 10
    Wydawnictwo: Program własny
  3. Tytuł: Kochaj Śląską ziemię
    Autor: Izabela Gendarz
    Wydawnictwo: Program własny
  4. Tytuł: Zdrowy i bezpieczny przedszkolak
    Autor: Izabela Piksa
    Wydawnictwo: Program własny
  5. Tytuł: Przedszkolak Europejczykiem
    Autor: Gabriela Grochla
    Wydawnictwo: Program własny
  6. Tytuł: Dziecko twórcą i artystą
    Autor: Danuta Szmandra
    Wydawnictwo: Program własny
  7. Tytuł: W rytmie czterech pór roku-Ćwiczenia i zabawy ortofoniczne usprawniające mowę dziecka
    Krystyna Falkiewicz
    Wydawnictwo: Innowacja pedagogiczna
  8. Tytuł: Integracja grupy
    Autor: Gabriela Kulesa
    Wydawnictwo: Program własny
  9. Tytuł: aniec uczy i bawi
    Autor: Aleksandra Cieślik
    Wydawnictwo: program własny
  10. Tytuł: Majsterkowicze
    Autor: Monika Koza
    Wydawnictwo: program własny
  11. Tytuł: Happy Kindergarden
    Autor: Monika Koza, Natalia Grochla, Aleksandra Łapińska
    Wydawnictwo: program własny
  12. Tytuł: W krainie bajek i baśni
    Autor: Natalia Grochla
    Wydawnictwo: program własny
  13. Tytuł: Program gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla dzieci w wieku przedszkolnym „Przez wspólne zabawy do prawidłowej postawy
    Autor: Anna Bednarek
    Wydawnictwo: program własny

Tradycje Przedszkolne

Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje imię, logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:

  • Akcja „Sprzątanie świata”
  • Europejski Dzień języków
  • Akademia Małego Przedszkolaka
  • Urodziny patrona – Juliana Tuwima
  • Powiatowy przegląd „Z piosenką i tańcem przez świat”
  • Tydzień Kultury Śląskiej połączony z Dniem Ojca - grudzień
  • Akcja „Szlachetna paczka”
  • spotkania wigilijne przy choince,
  • bal karnawałowy – środowiskowy
  • zabawa karnawałowa dla rodziców
  • pomoc dla Afryki – nasiona, zabawki dla Zambii
  • Akcja Cała Polska czyta dzieciom
  • Biesiada z Babcią i Dziadkiem,
  • Dzień Ziemi
  • Śląskie śpiewanie
  • Mała Karolinka
  • Quiz wiedzy o języku angielskim
  • Dzień Dziecka – Dzień Sportu
  • Święto Rodziny – festyn rodzinny - czerwiec
  • Powiatowy Przegląd Recytatorski „ Wiersze Juliana Tuwima”
    Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez stronę internetową, fcebook, a także gadżety, m.in. koszulki z logo, zakładki do  książek, foldery przedszkola, książki o przedszkolu

Sylwetka Absolwenta

Absolwent Przedszkola:

  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • jest zainteresowany nauką i literaturą,
  • jest samodzielny,
  • jest aktywny w podejmowaniu działań,
  • lubi działania twórcze,
  • jest wrażliwy estetycznie,
  • akceptuje zdrowy styl życia,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
  • czuje się Polakiem i Europejczykiem.

Mocne strony Przedszkola:

  • nauczyciele i pracownicy przedszkola zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. W przedszkolu panuje pogodna atmosfera a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci
  • przedszkole promuje zdrowy styl życia, tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola
  • przedszkole dysponuje pomieszczeniami i wyposażeniem odpowiednimi do właściwego przebiegu procesu wychowania i opieki
  • jakość programów wychowania przedszkolnego wspomaga osobowy, intelektualny i społeczny rozwój dziecka
  • przedszkole zapewnia dzieciom pełną realizację treści edukacyjnych ujętych w podstawie programowej a organizacja procesu kształcenia stwarza każdemu dziecku szansę rozwoju oraz osiąga się cele edukacyjne i realizuje treści programowe
  • przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, ewentualnie wprowadza zmiany do niej. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego

Pragniemy, aby naszą działalność odzwierciedlały słowa Haddinga Carter:
„Tak naprawdę to są tylko dwie rzeczy, w które można wyposażyć dzieci: pierwszą są korzenie, druga skrzydła”

Kierunki Działania (priorytety) na lata 2019–2024:

  1. Aktualizacja i doskonalenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  2. Promocja zdrowia
  3. Edukacja Europejska, Edukacja Zdrowotna, Edukacja literacka
  4. Inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy ze szczególnym uwzględnieniem działań związanych z promocją zdrowia
  5. Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami
do góry