Koncepcja Pracy Przedszkola
Koncepcja Pracy Przedszkola Nr 10 im. Juliana Tuwima w Czerwionce-Leszczynach
Misja przedszkola
- Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
- Promuje dbanie o zdrowie, bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne, zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości europejskiej, regionalnej i narodowej – rozumie pojęcie Europy jako wspólnoty państw, interesuje się życiem i kulturą ludzi żyjących w krajach europejskich, rozumie pojęcie Polak ma poczucie tożsamości narodowej. Rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła, tolerancji, wzajemnej akceptacji dzieci zdrowych i chorych – wie, że na świecie są nie tylko dzieci zdrowe, ale także takie, które potrzebują naszej pomocy, potrafi zachować się życzliwie w stosunku do innych dzieci (sprawnych inaczej). Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
U podstaw rozwoju i doskonalenia pracy przedszkola leżą wymagania państwa wobec przedszkoli, określone w Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Nasze hasło to:
„Nasze Przedszkole przedszkolem europejskim, w którym dzieci poznają tradycje i obyczaje regionu, akceptują kulturę innych narodów, preferują zdrowy tryb życia oraz jest otwarte na potrzeby wychowanków pełnosprawnych i niepełnosprawnych. Dzieci są tolerancyjnymi podróżnikami odkrywającymi nieznane kraje, poznają różne kultury i potrafią zaakceptować „inność’ innych dzieci. Każdy dzień jest nową przygodą”.
Wizja Przedszkola
Organizacja oraz zasoby rzeczowe i osobowe Przedszkola
Przedszkole Nr 10 im. Juliana Tuwima zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: psychologa, rehabilitanta, logopedę, surdologopedę, tyflopedagoga, oligofrenopedagoga, terapeutę specjalistę w zakresie gimnastyki korekcyjnej. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespoły zadaniowe ds.: wychowania, edukacji, promocji zdrowia i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu, prowadzeniu obserwacji przyrodniczych oraz praktykowaniu w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych. Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Istota procesów zachodzących w Przedszkolu i ich efekty
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Nasze zasady są następujące:
- Zaspokajamy potrzeby dziecka.
- Organizujemy jego aktywność.
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
- Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
- Integrujemy proces wychowania i edukacji.
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: zdrowotnym, przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej oraz przekazuje dzieciom spójne i zrozumiałe dla nich informacje dotyczące zdrowia i zachowań z nim związanych. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.
Katalog metod stosowanych w Przedszkolu
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
- metodę projektu,
- twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- metody aktywizujące,
- aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
- techniki twórczego myślenia.
Współdziałanie ze środowiskiem i Rodzicami
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy. Wspiera rodziców w wychowaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu. Zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności. Prowadzą edukacje prozdrowotną i promocję zdrowia. Zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola i wspólnie z nimi organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Edukują rodziców w zakresie dbałości o zdrowie własne i zdrowie ich dzieci, uświadamiają wartość zdrowia dla nich samych i ich dzieci, identyfikują czynniki związane ze stylem życia, które wpływają na zdrowie. Zachęcają rodziców do podejmowania korzystnych dla zdrowia zmian w ich stylu życia. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów.
Przedszkolny zestaw programów
- Tytuł: Nasze Przedszkole
Autor: Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba Żabińska
Wydawnictwo: MAC - Tytuł: Ja pogodny i mądry przedszkolak
Autor: Rada pedagogiczna P-la Nr 10
Wydawnictwo: Program własny - Tytuł: Kochaj Śląską ziemię
Autor: Izabela Gendarz
Wydawnictwo: Program własny - Tytuł: Zdrowy i bezpieczny przedszkolak
Autor: Izabela Piksa
Wydawnictwo: Program własny - Tytuł: Przedszkolak Europejczykiem
Autor: Gabriela Grochla
Wydawnictwo: Program własny - Tytuł: Dziecko twórcą i artystą
Autor: Danuta Szmandra
Wydawnictwo: Program własny - Tytuł: W rytmie czterech pór roku-Ćwiczenia i zabawy ortofoniczne usprawniające mowę dziecka
Krystyna Falkiewicz
Wydawnictwo: Innowacja pedagogiczna - Tytuł: Integracja grupy
Autor: Gabriela Kulesa
Wydawnictwo: Program własny - Tytuł: aniec uczy i bawi
Autor: Aleksandra Cieślik
Wydawnictwo: program własny - Tytuł: Majsterkowicze
Autor: Monika Koza
Wydawnictwo: program własny - Tytuł: Happy Kindergarden
Autor: Monika Koza, Natalia Grochla, Aleksandra Łapińska
Wydawnictwo: program własny - Tytuł: W krainie bajek i baśni
Autor: Natalia Grochla
Wydawnictwo: program własny - Tytuł: Program gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla dzieci w wieku przedszkolnym „Przez wspólne zabawy do prawidłowej postawy
Autor: Anna Bednarek
Wydawnictwo: program własny
Tradycje Przedszkolne
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje imię, logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
- Akcja „Sprzątanie świata”
- Europejski Dzień języków
- Akademia Małego Przedszkolaka
- Urodziny patrona – Juliana Tuwima
- Powiatowy przegląd „Z piosenką i tańcem przez świat”
- Tydzień Kultury Śląskiej połączony z Dniem Ojca - grudzień
- Akcja „Szlachetna paczka”
- spotkania wigilijne przy choince,
- bal karnawałowy – środowiskowy
- zabawa karnawałowa dla rodziców
- pomoc dla Afryki – nasiona, zabawki dla Zambii
- Akcja Cała Polska czyta dzieciom
- Biesiada z Babcią i Dziadkiem,
- Dzień Ziemi
- Śląskie śpiewanie
- Mała Karolinka
- Quiz wiedzy o języku angielskim
- Dzień Dziecka – Dzień Sportu
- Święto Rodziny – festyn rodzinny - czerwiec
- Powiatowy Przegląd Recytatorski „ Wiersze Juliana Tuwima”
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez stronę internetową, fcebook, a także gadżety, m.in. koszulki z logo, zakładki do książek, foldery przedszkola, książki o przedszkolu
Sylwetka Absolwenta
Absolwent Przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- czuje się Polakiem i Europejczykiem.
Mocne strony Przedszkola:
- nauczyciele i pracownicy przedszkola zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. W przedszkolu panuje pogodna atmosfera a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci
- przedszkole promuje zdrowy styl życia, tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola
- przedszkole dysponuje pomieszczeniami i wyposażeniem odpowiednimi do właściwego przebiegu procesu wychowania i opieki
- jakość programów wychowania przedszkolnego wspomaga osobowy, intelektualny i społeczny rozwój dziecka
- przedszkole zapewnia dzieciom pełną realizację treści edukacyjnych ujętych w podstawie programowej a organizacja procesu kształcenia stwarza każdemu dziecku szansę rozwoju oraz osiąga się cele edukacyjne i realizuje treści programowe
- przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, ewentualnie wprowadza zmiany do niej. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
Pragniemy, aby naszą działalność odzwierciedlały słowa Haddinga Carter:
„Tak naprawdę to są tylko dwie rzeczy, w które można wyposażyć dzieci: pierwszą są korzenie, druga skrzydła”
Kierunki Działania (priorytety) na lata 2019–2024:
- Aktualizacja i doskonalenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Promocja zdrowia
- Edukacja Europejska, Edukacja Zdrowotna, Edukacja literacka
- Inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy ze szczególnym uwzględnieniem działań związanych z promocją zdrowia
- Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami