Przedszkole Nr 10
im. Juliana Tuwima
44-230 Czerwionka-Leszczyny
ul. Jana Pawła II 18
tel./fax 32 4312040
e-mail: przedszkole.10@wp.pl
strona: www.przedszkoletuwima.edupage.org
koordynator: Izabela Piksa
tel.501573741
RAPORT
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE
„ZDROWY I BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
ROK SZKOLNY 2017/2018
I. Podstawowe informacje o przedszkolu – charakterystyka środowiska
II. Podstawowe informacje o ewaluowanym programie
III. Podsumowanie
IV. Załączniki
1.
Pełna nazwa i adres przedszkola: |
Przedszkole Nr 10, im. Juliana Tuwima 44-230 Czerwionka-Leszczyny ul. Jana Pawła II 18
|
Telefon / Fax: |
– 32 4312-040 |
Organ prowadzący przedszkole: |
Gmina i Miasto Czerwionka-Leszczyny |
Dyrektor przedszkola |
mgr Gabriela Grochla |
Liczba oddziałów ogółem: |
8 |
w tym dzieci 6- letnich: |
4 |
Liczba oddziałów integracyjnych: |
4 |
Liczba dzieci ogółem: |
180 |
Liczba nauczycieli ogółem: w tym psycholog, rehabilitant, naucz. Gimnastyki korekcyjnej, logopeda |
26 |
Liczba innych pracowników przedszkola |
22 |
Średnia liczba dzieci w oddziale: |
25 |
Średnia liczba dzieci w oddziale integracyjnym |
20 |
Liczba dzieci objętych nauczaniem indywidualnym: |
0 |
Liczba budynków, w których mieści się przedszkole : |
1 |
Przedszkole posiada: |
|
|
tak |
|
gabinet logopedyczny, gabinet psychologa, sala SI |
|
tak |
|
tak |
|
tak |
|
izba tradycji (regionalna), pracownia plastyczna, biblioteka |
Placówka przedszkolna w Czerwionce-Leszczynach prowadzi swoją działalność wychowawczo-dydaktyczną od 1 września 1987r. Przedszkole usytuowane jest na Osiedlu Mieszkaniowym przy ulicy Jana Pawła II 18, w pobliżu dobrze zadrzewionego Parku Miejskiego. Obiekt przedszkola to budynek wolnostojący o trzech kondygnacjach: dwóch nadziemnych i jednej podziemnej. Konstrukcja budynku jest żelbetowa. Stropy i ściany pokryte tynkiem. Dach jest wykonany z prefabrykowanych płyt korytkowych, kryty papą. Okna plastikowe.
Budynek wyposażony jest w instalację elektryczną, odgromową, wodociągową, kanalizacyjną, wentylacyjną, centralnego ogrzewania, gazową, telefoniczną (wewnętrzna centrala telefoniczna), przeciwpożarową, TV kablową oraz w dźwigi towarowe.
Łączna powierzchnia zabudowy budynku – 566,01 m2, powierzchnia użytkowa – 1451,48 m2, kubatura – 5355m3.
Na poszczególnych kondygnacjach znajdują się:
szatnia dla dzieci, sala SI, pracownia plastyczna, sala regionalna, biblioteka, sala rehabilitacyjna, pomieszczenia gospodarcze, sanitariaty, sale zajęć z sanitariatami i dużymi schowkami, gabinet dyrektora, biuro intendentki, pomieszczenia kuchenne, szatnie personelu, korytarz, hol, sanitariaty dla personelu, kuchnia, pralnia, gabinet psychologa, gabinet logopedyczny.
Budynek otoczony jest tarasem i ogrodem wyposażonym w urządzenia terenowe, sprzęt do zabaw dla dzieci, obszerne piaskownice
Do 1995r. przedszkole było placówką 4-ro oddziałową, później stopniowo placówka rozrastała się a obecnie placówka istnieje jako przedszkole 8-mio oddziałowe.
LOGO PRZEDSZKOLA
Edukacja zdrowotna jest to proces, w którym dzieci nabywają umiejętności dbania o zdrowie własne i społeczności, w której żyją. Upowszechnianie wiedzy o właściwych zachowaniach zdrowotnych jest istotne, lecz ważniejsze jest promowanie i kształtowanie zdrowego stylu życia już od najmłodszych lat.
Celem edukacji zdrowotnej jest przygotowanie dziecka do tego, aby było niezależnym, zdrowym i twórczym obywatelem.
Zadaniem osób dorosłych, nauczycieli, rodziców jest wpajanie dzieciom zasad mówiących o konieczności dbania o swoje zdrowie. By tak się stało, dzieci muszą poznać i zrozumieć zasady, jakimi powinny się kierować, aby być promotorami zdrowia w swoim otoczeniu. Proces poznawania powinien rozpocząć się już w przedszkolu, dlatego gdyż w tym wieku dziecko wchodzi w aktywne relacje ze swoim społecznym środowiskiem. Nawiązuje żywy i silny kontakt. Edukacja zdrowotna w przedszkolu opiera się na potrzebach zdrowotnych wychowanka, które zależne są od rozwoju dziecka.
Przedszkole promujące zdrowie to takie, w którym dominuje troska o zdrowie i dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne i społeczne zarówno dzieci jak i nauczycieli, pracowników oraz rodziców. Myślę, że przedszkole, w którym pracuje jest takim przedszkolem.
Budowanie „świadomości prozdrowotnej” poprzez edukację oznacza nie tylko wzbogacanie wiedzy o zdrowiu, ale i „odpowiedzialność” za własne zdrowie. Dobry stan zdrowia warunkuje dobre samopoczucie, większą odporność organizmu, ułatwia zabawę i naukę.
Założeniem programu jest wykształcenie w dzieciach właściwego stosunku do zdrowia, stopniowemu zrozumieniu stanowiska i roli człowieka w tym procesie oraz uświadomieniu zagrożeń z powodów negatywnych oddziaływań człowieka. Realizacja programu pomogła zrozumieć dzieciom jak dużą rolę odgrywa zdrowy tryb życia. Program ten ukazuje dzieciom zależność między środowiskiem, którym żyjemy a zdrowiem i samopoczuciem dzieci. Włączenie rodziców do realizacji tego programu tworzy szanse wspólnych działań wychowawczych w promowaniu zdrowia.
Opracowano program „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”. Obszary działania programu:
Podstawowe informacje o ewaluowanym programie:
Celem programu jest poszerzenie zakresu realizowanych treści z edukacji zdrowotnej. Cel nadrzędny to zapewnienie takich warunków, aby wykształcić u dzieci nawyki higieniczne, umiejętności prozdrowotnych zachowań oraz poszanowania zdrowia i zachowania bezpieczeństwa własnego i innych.
Cele główne to: dostrzeganie roli zdrowia w życiu człowieka oraz wykształcenie u dzieci właściwego stosunku do zdrowia – promocja zdrowego stylu życia, kształtowanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami, tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej w grach, zabawach ruchowych, gimnastyce.
Treści programowe ujęte są w formie tabeli i skupione wokół bloków tematycznych takich jak:
Program realizujemy w naszym przedszkolu w oparciu o dokumenty przedszkola: statut, podstawa programowa, programem wychowawczo-dydaktycznym przedszkola, planami pracy nauczycieli
Osoby realizujące program to: personel przedszkola /personel pedagogiczny, administracyjno-obsługowy/, rodzice dzieci.
Rada Pedagogiczna opracowała Plan Przedszkola Promującego Zdrowie, w którym określono problemy, cele, metody, formy i zadania. Pozyskano rodziców jako sojuszników wspierających naszą pracę i ideę promocji zdrowia. W ramach spotkań rodzice zostali zapoznani z zasadami bezpiecznego funkcjonowania grup i przedszkola.
Celem raportu jest ocena efektywności i skuteczności programu „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”
EWALUACJA PROGRAMU
PROMOCJA ZDROWIA POPRZEZ KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW
HIGIENICZNO-KULTURALNYCH
CELE - ZADANIA |
WSKAŹNIKI SPOSOBY REALIZACJI |
|
Wpajanie dzieciom zasad dbania o czystość oraz kulturalnego zachowania się przy stole: umiejętność mycia rąk, zębów, korzystania z toalety
|
-metoda praktycznych działań -codziennie podczas posiłków - mycie się przed i po posiłkach |
|
Prawidłowe posługiwanie się sztućcami, używanie serwetek Właściwe zachowanie się przy stole podczas posiłków |
-spotkanie z pracownikami kuchni -wizyta pracownika restauracji i demonstracja prawidłowego posługiwania się sztućcami, nakrywania do stołu -używanie noża i widelca podczas posiłków |
|
Spożywanie posiłków w czystych naczyniach Dbanie o estetykę podczas jedzenie Przygotowanie stołu i poczęstunku na niektóre uroczystości przedszkolne
|
-dekoracja stołów na spotkanie z ojcami z okazji Dnia Górnika -spotkania wigilijne w grupach |
|
Zachowanie umiaru w jedzeniu słodyczy Zna zasady racjonalnego odżywiania Wie o konieczności spożywania urozmaiconych potraw
|
-historyjka obrazkowa : „Wiem co jem” -zagadki o tematyce zdrowotnej
|
|
Spożywanie zdrowego jedzenia, warzywa, owoce, nabiał |
-„jemy witaminy” – wykonywanie szaszłyków owocowych -spotkanie z dietetykiem -tydzień zdrowej żywności -piramida zdrowych posiłków -spotkanie z kucharką-wykonanie sałatki owocowej -robienie kanapek -układanie wspólnie z intendentką jadłospisu na cały dzień |
|
Wdrażanie do higienicznego trybu życia poprzez przebywanie na świeżym powietrzu.
|
-zabawy i ćwiczenia na świeżym powietrzu –każda grupa przynajmniej raz w tygodniu zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, /oprócz codziennego wychodzenia na podwórko/ |
|
Potrafi samodzielnie ubrać się i rozebrać nie narażając swoich rzeczy na zgubienie. Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu. |
-metoda działań praktycznych -historyjka obrazkowa
|
|
PROMOCJA ZDROWIA POPRZEZ AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ
|
|
|
Ćwiczenia i zabawy-wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu -zabawy na świeżym powietrzu – spartakiady wg pór roku jesienna spartakiada sportowa zimowa spartakiada sportowa – wiosenna spartakiada sportowa letnia spartakiada sportowa |
-zestaw ćwiczeń W.Sherborne
|
|
Organizowanie systematycznych zajęć sportowych |
-kółko sportowe - zorganizowanie tygodnia sportu w przedszkolu -turniej piłki nożnej
|
|
Podkreślenie roli ruchu i powietrza jako stymulatorów prawidłowego rozwoju
|
-codzienne korzystanie ze świeżego powietrza spacery, wycieczki, zabawy w ogródku przedszkolnym |
|
Integracja ze środowiskiem. Współpraca z rodzicami oraz instytucjami społecznymi. |
-uroczystości przedszkolne, środowiskowe, przeglądy -Dzień Patrona połączony z Europejskim Dniem Języków– wrzesień -uroczystość dla osób starszych i samotnych w ramach tygodnia miłosierdzia – październik -Z piosenką i tańcem po Europie – listopad -Dzień Pluszowego Misia – listopad -Dzień górnika –Tydzień Śląski w przedszkolu-grudzień -spotkania wigilijne – grudzień -I ty możesz zostać świętym Mikołajem – grudzień -Szlachetna paczka- grudzień -dzień babci i dziadka – adżów -dzień kobiet – marzec -Regionalny Przegląd Pieśni „Śląskie śpiewanie”-kwiecień -Inscenizacja muzyczno-ruchowa „Kolorowe kosze”-kwiecień -Regionalny Przegląd Form Tanecznych Roztańczone przedszkole – kwiecień -Przegląd przedszkolnych grup Rytmiczno-Muzycznych „Roztańczone pantofelki”- maj -olimpiada integracyjna – czerwiec -Halowy turniej piłki nożnej- czerwiec
|
|
Wyrabianie zamiłowania do wycieczek i sportu jako źródła zdrowia i radości |
-wycieczki grupowe; Wycieczka do Wiejskiej Chaty do Bojkowa -Wycieczka do parku miniatur -wycieczka do Leśnego Parku Niespodzianek -Leśny park Dinozaurów
|
|
PROMOWANIE ZDROWEGO TRYBU ŻYCIA
|
|
|
Wdrażanie do higienicznego trybu życia poprzez: rozumienie potrzeby dbania o swoje zdrowie Unikanie przebywania w pomieszczeniach zadymionych |
-realizacja programu „Czyste powietrze wokół nas” Gminno-Miejski konkurs edukacji antytytoniowej –zgaduj zgadula
|
|
Konieczność dbania o środowisko |
-wycieczka na rondo -akcja „Sprzątanie świata” – wrzesień -udział w akcji „Śląsk zielona wyspa” -Przegląd recytatorski z okazji Dnia Ziemi – kwiecień Zbytków -konkurs plastyczny „Przyroda w utworach Marii Konopnickiej” -konkurs „Żyj z przyrodą w zgodzie” -obchody Dnia oszczędzania energii -konkurs plastyczny –plakat zachęcający do oszczędzania energii |
|
Znajomość symboli ekologicznych-zna zasady recyklingu |
-zagadki opisowe i słowne -zabawa dydaktyczna „segregowanie śmieci” -zbiórka baterii- -wycieczka do wydziału Ekologii UGiM-
|
|
Przestrzega zakazu zbierania nieznanych owoców i grzybów
Obserwacja zmian w przyrodzie |
-wycieczka do lasu, spotkanie z leśniczym -wykonanie pracy plastycznej „Uroki lasu” -spacer do lasu – -spotkanie z pszczelarzem |
|
Stosowanie szczepień ochronnych, poddanie się badaniom profilaktycznym |
-wycieczka do ośrodka zdrowia – kwiecień-spotkanie z lekarzem -wycieczka do gabinetu stomatologicznego-kwiecień -konkurs międzygrupowy „Zdrowy uśmiech”- kwiecień -spotkanie z higienistką – maj
|
|
Prawidłowa postawa ciała |
-spotkanie dzieci i rodziców z rehabilitantem „Wady postawy u dzieci w wieku przedszkolnym”- -grupa wsparcia dla rodziców niepełnosprawnych-spotkanie z rehabilitantem „Jak ważne są zajęcia ruchowe w poprawie rozwoju dzieci niepełnosprawnych z ich defektami fizycznymi” spotkanie z rehabilitantem i nauczycielem gimnastyki korekcyjnej– cykl zajęć -cykl zajęć „Jesteśmy silni i zdrowi” –
|
|
Realizacja działań ekologicznych w przedszkolu |
-realizacja programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” -zorganizowanie kolorowych dni w przedszkolu: dzień pomarańczowy, zielony, żółty w nawiązaniu do kolorów owoców i warzyw -teatrzyk „Matko naturo kochamy cię” -udział w programie: „Mamo tato wolę wodę”
|
|
Hartowanie jako zapobieganie chorobom |
-spacery bez względu na pogodę
|
|
BEZPIECZEŃSTWO W ŻYCIU CODZIENNYM
|
|
|
Bezpieczne poruszanie się po przedszkolu -korzystanie z zabawek i sprzętu zgodnie z zasadami bhp -zasady bezpiecznej zabawy w sali |
-kodeksy bezpiecznego korzystania z Sali -ustalenie zasad zachowania sprzyjających bezpieczeństwu |
|
Bezpieczne korzystanie z urządzeń terenowych |
-zabawy na świeżym powietrzu |
|
Zakaz manipulowania urządzeniami elektrycznymi Zna zasady właściwego zachowania się podczas burzy |
-film edukacyjny nt prądu |
|
Przestrzeganie przez dzieci zakazów- zakaz zabawy zapałkami, gazem |
-wizyta straży pożarnej w przedszkolu-maj -wizyta dzieci w remizie strażackiej – maj -historyjka obrazkowa „Jak Wojtek został strażakiem” |
|
Zapewnienie właściwego oświetlenia w sali |
-rozmowa na temat Jak dbam o swoje zmysły – spisanie zasad |
|
Zna zasady zachowania się podczas wyładowań atmosferycznych |
-historyjka obrazkowa- -założenie kalendarza pogody –
|
|
PIERWSZA POMOC
|
|
|
Udzielanie pierwszej pomocy – znajomość zagadnień związanych z umiejętnością udzielania pierwszej pomocy - |
-spotkanie z ratownikiem medycznym-
|
|
rzedszko numerów rzedszkol policja pogotowie straż pożarna
|
-historyjka obrazkowa: „Jaki to numer?” |
|
rzedszko postępowania w razie pożaru-alarm próbny droga ewakuacyjna |
-alarm próbny – ewakuacja przedszkolaków-wrzesień, październik
|
|
Postępowanie w razie ataku psa |
-spotkanie ze strażakiem
|
|
Udzielanie pierwszej pomocy- tamowanie krwotoku, postępowanie w razie złamania kończyn, udzielanie pierwszej pomocy, gdy traci przytomność |
-spotkanie z pielęgniarką |
|
Przestrzeganie zakazu wykorzystywania w zabawach lekarstw |
-pogadanka z pielęgniarką
|
|
BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK NA DRODZE
|
|
|
Przestrzeganie zasad poruszania się po drogach |
-spotkanie z policjantem- -puzzle „Bezpieczny przedszkolak” |
|
Znajomość wybranych znaków drogowych |
-wykonywanie znaków drogowych-cykl zajęć w październiku -historyjka obrazkowa „Wróbelek Elemelek” |
|
Prawidłowo odczytuje sygnalizację świetlną |
-zabawy dydaktyczne -sygnalizator świetlny -teatrzyk „Bądź bezpieczny na drodze”
|
|
Przestrzeganie zakazów zabaw w niedozwolonych miejscach |
-omawianie problemów zabaw w pobliżu jezdni -oglądanie plansz-historyjki obrazkowe
|
|
Zna zagrożenia ze świata ludzi i unika ich |
-spotkanie z policjantem prewencji -teatrzyk „Bezpieczny przedszkolak” –
|
|
Samodzielnie w sposób bezpieczny organizuje sobie czas wolny |
-zabawy w ogrodzie przedszkolnym
|
|
Ma rozeznanie gdzie można bezpiecznie się bawić |
-wskazuje miejsca do bezpiecznej zabawy, historyjka obrazkowa
|
|
Przed rozpoczęciem roku szkolnego koordynator programu Izabela Piksa zorganizowała spotkanie z Radą Pedagogiczną, aby omówić zadania dotyczące promocji zdrowia w naszym przedszkolu. Rada Pedagogiczna opracowała plan, w którym określono problemy, cele, metody, formy i zadania. Pozyskano rodziców jako sojuszników wspierających naszą pracę i ideę promocji zdrowia.
Dokonując wstępnej diagnozy dotyczącej stanu środowiska fizycznego przedszkola zrealizowanych zostało wiele zadań. Zakupiono sprzęt do ćwiczeń gimnastycznych.
Były organizowane spartakiady sportowe – - jesienna spartakiada sportowa –
- zimowa spartakiada sportowa –
- wiosenna spartakiada sportowa
- letnia spartakiada sportowa
- wycieczki
- spacery po rodzinnym mieście, do parku, ulicami miasta, wycieczka do ośrodka zdrowia, apteki, gabinetu stomatologicznego
Na zakończenie roku szkolnego dokonano podsumowania realizacji programu „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”.
Cały rok szkolny zespół powołany do ewaluacji programu dokonywał obserwacji zajęć i zabaw dla dzieci, ich atrakcyjność, dobór tematów do wieku i możliwości dzieci.
Dokonując ewaluacji programu kierowaliśmy się kryterium:
- celowości: Czy cele zdrowotne zostały dobrane trafnie z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych dzieci,
- komunikatywności; czy w sposób zrozumiały formułuje cele, zadania i formy wychowania przedszkolnego
- realności: czy spełnia oczekiwania rodziców
- aktywizacji; w jaki sposób umożliwia rodzicom włączanie się w jego realizację
- jawność- czy rodzice znają zawarte w programie cele i świadomie uczestniczą w ich realizacji
- efektywności – czy da się zaobserwować pozytywne efekty oddziaływań programu
- spójności- czy plany pracy wychowawczej są skorelowane z programem zdrowotnym
Nauczycielki w każdej grupie wiekowej w arkuszu obserwacji dokonywały oceny wiedzy dzieci na temat promowania zdrowego trybu życia, w jaki sposób przedszkole uświadamia dzieciom potrzebę dbania o własne zdrowie. Wg założonych wskaźników dzieci opanował w 100% umiejętności. Potrafią wskazać w poprawny sposób jak dbać o swoje zdrowie min. unikając przebywania pomieszczeniach zadymionych, nie wietrzonych. Dzieci znają symbole ekologiczne umieszczone na opakowaniach. Potrafią zaznaczyć, czego nie wolno spożywać, jakich produktów. Znają i potrafią nazwać zawody związane z medycyną-dostrzegają potrzebę badań profilaktycznych i szczepień. Według arkusza obserwacji dokonano także oceny wiedzy dzieci na temat bezpiecznych zachowań. Przedszkole uczy bezpiecznych zachowań w celu zapobiegania sytuacjom zagrażającym zdrowiu i życiu dziecka. Dzieci potrafią wskazać poprawny sposób przechodzenia przez jezdnię, potrafią wskazać, w jakich miejscach nie wolno się bawić, jakimi przedmiotami nie należy się bawić, potrafią wskazać niebezpieczne sytuacje.
Po przeanalizowaniu ankiet skierowanych do rodziców zespół wyciągnął następujące wnioski; Program promocja zdrowia jest potrzebny w przedszkolu, ponieważ pomógł on dzieciom w poszerzeniu wiadomości nt zdrowia, higieny, bezpieczeństwa. Rodzice stali się bardziej otwarci na nowinki żywieniowe dotyczące ich dzieci oraz na zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa. Rodzice cenią wszystkie wymienione w ankiecie formy promocji zdrowia tzn. kształtowanie nawyków higieniczno-kulturalnych, aktywność fizyczną, promowanie zdrowego trybu życia oraz bezpieczeństwo w życiu codziennym jak i na drodze.
Na podstawie analizy ankiet skierowanych do nauczycieli naszego przedszkola dokonano ewaluacji programu promocja zdrowia. Wszystkie nauczycielki znają i realizują program „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”. Na pytanie, który z elementów programu promocja zdrowia uważa pani za najistotniejszy odpowiedziały, że wszystkie: kształtowanie nawyków higieniczno-kulturalnych, aktywność fizyczna, promowanie zdrowego trybu życia, bezpieczeństwo w życiu codziennym, pierwsza pomoc. Wszystkie te zadania były realizowane i przyniosły efekty wychowawcze. Metodami, którymi posługiwały się nauczycielki to metoda samodzielnych doświadczeń, podające, problemowe, aktywizujące i praktyczne.
Na podstawie przeprowadzonej ewaluacji możemy podać mocne strony realizacji programu Przedszkole Promujące Zdrowie.
Mocne strony:
Osiągnięte sukcesy w zakresie działań przedszkola promującego zdrowie;
Zasady, dotyczące zdrowego żywienia, które należy zapamiętać to:
W ramach realizacji programu „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak” przedszkole nasze wzięło udział także w akcjach, które wiążą się ze zdrowiem i bezpieczeństwem. To:
PODSUMOWANIE
Istotą placówki promującej zdrowie jest intensyfikacja tego, czego nauczono w ramach edukacji zdrowotnej poprzez wspieranie działań przedszkola, rodziny, społeczeństwa, w którym żyje dziecko. Nie ma dobrej recepty na osiągniecie natychmiastowej poprawy w zakresie promocji zdrowia. Rozpoczynając wędrówkę ku poprawie wzięliśmy pod uwagę, że każda zmiana wymaga czasu, nie można jej wprowadzić z dnia na dzień, zmiana nie jest sprawą prostą, zmiana powinna być dobrze przygotowana i kierowana, a osobami odpowiedzialnymi za wprowadzenie zmiany w placówce powinni być przede wszystkim nauczyciele, personel administracyjno obsługowy, rodzice a korzyści z wprowadzonej zmiany powinny odczuć dzieci.
Współcześnie promocja zdrowia odgrywa znaczącą rolę w życiu każdej placówki, Przedszkola przywiązują do niej coraz większą wagę, przez co promocja zdrowia staje się jednym z najważniejszych zadań i priorytetów.
Dbając o jakość edukacji w naszej placówce wstąpiliśmy do programu „ Śląska sieć szkół promujących zdrowie”
Mamy nadzieję, że dzieci opuszczające nasze przedszkole będą otwarte, twórcze i spontaniczne. Będą potrafiły dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo oraz pamiętały, iż zdrowie jest warunkiem codziennego życia a nie jego celem.