Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz środowisku społecznym.
Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole i placówce wynika w szczególności:
1. z niepełnosprawności
2. niedostosowania społecznego
3. z zagrożenia niedostosowaniem społecznym
4. z zaburzeń zachowania lub emocji
5. ze szczególnych uzdolnień
6. ze specyficznych trudności w uczeniu się
7. z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych
8. z choroby przewlekłej
9. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
10. z niepowoedzeń edukacyjnych
Pomoc psychologiczno-pedagogicznaudzielana w przedszkolu, szkole i placóce rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodzicó i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejetności wychowawczych w celu zwiekszenia efektywności pomocy udzielanej uczniom