• język migowy
  • telefon: +48 32 43 12 040
  • lokalizacja
Strona główna/Informacja Publiczna/Działalność/Program wychowawczo-profilaktyczny

Program wychowawczo-profilaktyczny

Kierunki Polityki Oświatowej na rok 2020/2021

Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910) ustalam następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021:

  1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
  2. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
  3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom
    z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
  4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
  5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty:

W zakresie kontroli:

  • w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych:
    - „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach”;
  •  w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych:
    - „Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania
    uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia”;
  • w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych:
    - „Zgodność z przepisami prawa wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie dotyczącym organizacji zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz opinii w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia”;
  • w szkołach ponadpodstawowych:
    - „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych”;
  • w niepublicznych szkołach policealnych prowadzących kształcenie w zawodach z branży opieki zdrowotnej:
    - „Zgodność z przepisami prawa organizacji kształcenia zawodowego w branży opieki zdrowotnej”;
  • w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych:
    - „Zgodność z przepisami prawa kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych”.

W zakresie ewaluacji:

Ewaluacje problemowe (60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym):

  • w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań:
    -  „Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju”;
    - „Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi”;
  • w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – w zakresie wymagań:
    - „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”;
    - „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”;
  • w poradniach psychologiczno-pedagogicznych – w zakresie wymagań:
    - „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki”;
    - „Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych”;
  • w specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania – w zakresie wymagań:
    - „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”;
    - „Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi”;
  • w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych – w zakresie wymagań:
    - „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”;
    - „Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi”.

Ewaluacje w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego (40% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym).

W zakresie monitorowania:

  • we wszystkich typach szkół:
    - „Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia”;
  • w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych:
    - „Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa i odpowiednich warunków pobytu w placówce”;
  • w przedszkolach:
    - „Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz realizacja zapisów podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w przedszkolach”;
  • w branżowej szkole II stopnia:
    - „Organizacja kształcenia w branżowej szkole II stopnia”;
  • we wszystkich typach szkół:
    - „Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych”.

Redakcja podstrony

Podmiot udostępniający informację
 
Pierwsza publikacja
Katowice IntraCOM.pl 2021-07-05 09:29
Aktualizacja publikacji
Katowice IntraCOM.pl 2021-08-02 09:28
Wytworzenie publikacji
Gabriela Grochla 2021-08-02 09:27
Zatwierdzenie
Gabriela Grochla 2021-08-02 09:27
Rejestr zmian podstrony
Drukuj
Liczba odwiedzin
wczytuję
do góry