Integracja
Co to jest integracja?
Pojecie integracja ma wielorakie znaczenie. W ogólnym rozumieniu jest to „proces dostosowywania się do siebie zachowań ludzi w grupie oraz pozytywny stosunek tego procesu, wyrażający się w powstaniu jakiegoś systemu społecznego” (Słownik wyrazów obcych). Inaczej jest to scalanie, tworzenie całości z części.
W przedszkolu integracja polega na pełnym uczestnictwie dzieci niepełnosprawnych w „życiu przedszkola”. Poprzez wspólne zabawy dzieci zdrowych i „sprawnych inaczej” mogą rozwijać się, poznawać siebie, uczyć się wzajemnej tolerancji i akceptacji. To w przedszkolu dzieci mają okazję, aby w sposób naturalny nauczyć się właściwego stosunku do niepełnosprawnych.
Celem integracji jest:
- zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowanie ich do codziennego życia
- rozwijanie zrozumienia dla innych zachowań, dostrzeganie pozytywnych stron dzieci sprawnych inaczej
- kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości
- wspieranie we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka
- integrowanie z grupą, rodziną, środowiskiem lokalnym
- kształtowanie umiejętności komunikowania się
- rozwijanie twórczych możliwości w różnych dziedzinach z wykorzystaniem indywidualnych zdolności
- działanie na rzecz innych z głównym naciskiem na współdziałanie, pomoc innym w pokonywaniu trudności
- przygotowanie do zgodnego i swobodnego życia w grupie, funkcjonowania w życiu społecznym i kulturalnym
- kształtowanie umiejętności słuchania innych, rozumienia ich
- rezygnowanie z postawy egoistycznej na korzyść dostrzegania potrzeb drugiego człowieka
- wyrabianie odporności psychicznej, umiejętności wygrywania i przegrywania
Z problemem niepełnosprawności spotkaliśmy się także w naszym przedszkolu, dlatego w 2004 roku powstał pierwszy oddział integracyjny a w roku następnym drugi. Grupy integracyjne liczą 20 dzieci w tym do 5 dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych, z orzeczeniami do kształcenia specjalnego. W grupach integracyjnych pracuje 2 nauczycieli. Nauczyciel wspomagający (oligofrenopedagog) odpowiedzialny jest za dostosowanie treści i metod nauczania do możliwości i potrzeb dzieci niepełnosprawnych.
W pracy z dziećmi stosowane są różnorodne metody i formy, które rozwijają zainteresowania dzieci, zaspokajają jego potrzeby poznawcze, rozwijają umiejętność współdziałania i współpracy, kształtują poczucie odpowiedzialności.
Najważniejszą i dominującą formą jest - zabawa. Każde dziecko, także niepełnosprawne poprzez zabawę rozwija swoje zdolności emocjonalne, umysłowe i społeczne.
Dzieci sprawne inaczej mają opracowane indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, w których treści oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych dostosowane są do potrzeb i możliwości dziecka. Indywidualizacja działań powoduje wyrównanie szans dla dzieci niepełnosprawnych przy równoczesnym wspomaganiu dzieci zdrowych.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
W celu stymulowania rozwoju dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, w naszym przedszkolu organizowane są zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Zajęcia są prowadzone w grupach 1-osobowych z udziałem ich rodziców.
Skierowanie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania wydaje organ prowadzący na podstawie wniosku rodziców i opinii wydanej przez placówkę stwierdzającą konieczność prowadzenia takich zajęć.
Zakres wczesnego wspomagania rozwoju dziecka może dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia, słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.
Zajęcia wczesnego wspomagania prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka i specjaliści (psycholog, logopeda, rehabilitant, oligofrenopedagog, surdologopeda, inni), którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola.
W naszym przedszkolu wczesnym wspomaganie rozwoju objętych jest 13 dzieci. Nie wszystkie te dzieci uczęszczają do naszego przedszkola (4 dzieci nie korzysta z przedszkola). Zajęcia z tymi dziećmi prowadzą: oligofrenopedagog, psycholog, logopeda, rehabilitant i surdologopeda.